Wednesday, April 9, 2008

Pakatan Rakyat- Sumber Kewangan Alternatif

BN perasugut rayat lima negeri tidak memberi peruntukan keatas negeri dengan menganggap hartanya dan mereka ini lah penghianat dan perompak harta rakyat yang berlesen. semoga ALLAH turun bala keatas perbuatan mereka yang terlibat ini.. amin.

1. Saya cadangkan hasil cukai pendapatan dan lain lain hasil dari lima negeri ini tidak diserahkan kepada kerajaan pusat, pengumpulan dana dari JHDN negeri diserahkan kepada kerajaan negeri, jika nak beri juga beri 10% sahaja kepada kerajaan pusat. Dengan hasil ini kerajaan negeri boleh membuat budget sendiri tanpa bantuan kerjaan pusat.

2. Sebahagian dari hasil ini 20%-30% di kumpulkan didalam tabungan Pakatan Rakyat untuk pembangunan umum berkaitan dengan negeri Pakatan Rakyat.


3. Untuk pembahgian sumber dan pekerjaan semua kaum terutama dalam bidang perniagaan, kerjaan barisan pakatan rakyat mencadangkan pembahgian kerja setiap kedai, kilang atau sebarang bentuk perniagaan dimasukkan tiga kaum Melayu, Cina dan India, contohnya tiga jenis kaum bekerja satu kedai runcit,kedai hardware, kedai komputer.

4. Penguasaan semua bahasa dengan membuat kelas tambahan peringkat, sekolah, universiti dan tempat bekerjaan . Bangsa melayu tahu bahasa cina dan india, bangsa cina menguasai bahasa melayu dan india dan bangsa India menguasi bahasa cina dan melayu.

5. Setiap negeri mempunyai premisis Tenaga Nasional, penyiasatan menyeluruh dibuat keatas premisis samada mempunyai CF, keluasan tanah, status, dan cukai tanah yang dikenakan.Dari hasil siasatan ini Pakatan Rakyat boleh berbincang dengan Tenaga Nasional menurun kadar tarif letrik. begitu juga dengan syarikat tol.

Jangan harap sangat BN membantu, kita dah tahu dasarnya lanun, perasungut dan mereka tidak akan bagi peruntukan saperti berlaku kepada kelantan.

No comments:

Post a Comment