Saturday, August 26, 2023

Andai PN

 Hanya andaian andaian tanpa bukti dan fakta. andaian dikukuhkan dengan andaian lain. Akhirnya syok sendiri.Maka bolih saya andaikan tun M layak jadi peresiden PN la ya.

Sebab 

1.semua orang PN hormat Tun M

2. Segala cakap Tun M diikuti sebab ia lebih berpengetahuan dan berpengatahuan.Tun M rajin membaca dari muhydin

3.bila berbincang dalam kumpulan, tun m lebih kedepan dgn idea dari muhydin

4.jika perbincang dalam PN dan tun M turut maka secara automatik tun M jadi pengerusi.

Kenapa muhydin tidak layak jadi presiden PN.

1. Pengetahuan asas pentadbiran lemah. Kes felda ia tidak sign. Asas pentabiran segala arahan diguna pakai setelah ditanda tangan bukti pengesahan. Dapat kereta loan pun selepas tandatangan agreement Loan kereta.

2. Otak konservatif, tidak ada idea memajukan negara dan menyelasaikan masalah rakyat semasa jadi PM8. Ia bekerja ikut arus, sebab mentaliti kakitangan kerajaan ikut arahan 

3.Tidak berani buat keputusan yang besar kuasa veto dalam akta darurat dan semua ahli parliment melayu islam termasuk pas semasa ia jadi PM walaupun dapat kuasa penuh dan dibenarkan membuat keputusan dan tindakan tanpa buat sidang parlimen.

i.Tidak berani hapuskan PTPN sedangkan ia dapat kuasa veto dalam akta darurat.

 ii.TIdak buat tindakan isu royalti minyak di terengganu.

iii tak berani sign hutang felda. 

iv.tidak haramkan dap.

4. Bodoh sombong, tidak tanya orang berpengetahuan untuk menyelesaikan masalah.spt kes felda tidak tanya pendapat pakar spt bank negara, dato zafrul. Banyak lagi kes yang ia buat. Cari sendiri, jika kamu ihkhlas kerana allah, allah tunjukan, jika saya tunjukan, kamu spin.

5, lambat bertindak dan tidak buat apa apa tindakan.wait and see mantaliti .kes felda tidak buat apa apa walaupun ia tahu isu itu lebih detail dari PM sekarang sebab takut buat keputusan yang besar.

6. Tak pandai berhujah dan berbahas ,hujahnya dangkal dan senang dipatahkan. Contoh diparlimen tidak dilantik jadi ketua pembangkang. Pemimpin PN yang lainpun tak yakin yang ia bolih jadi ketua pembangkang.

7. Dari segi logik Ketua pembangkang lah sepatutnya jadi presiden PN.

8. Muhydin dan hadi ponteng parlemen sebab malu terasa diperlekehkan oleh orang PN dalam parlimen . Bila dalam sidang dewan orang lebih tertumpu pada hamzah dari mereka.

 Yang layak jadi presiden Parti adalah orang ada pemikiran strategik, penyatuan semua bangsa,berani buat keputusan, cepat buat keputusan ,tidak bodoh sombong, banyak bertanya orang yang pakar sebelum buat keputusan dan cepat bertindak.Sifat ini tidak ada dalam muhydin.

Bila lagi nak lantik calon kemaman yang menang jadi presiden PAS ganti hadi dan presiden PN ganti muhydin. Syarat jadi PM kena jadi presiden PN dan ketua pembangkang. Mana janji muhydin nak calonkan jadi PM?,

No comments:

Post a Comment