Wednesday, January 20, 2010

satu kisah sebagai pedoman

Saya terfikir kisah dalam kejadian bunuh itu, seorang bekas imam, Atan Daud, 87, isterinya, Sufiah Katas, 80, menantunya, Ismail Awang, 76 dan cucunya, Siti Khadijah Ismail, 22 ditemui mati dalam keadaan mengerikan.

Emak boleh tahu perangai, sikap dan boleh mengagak tindakan anaknya kerana anaknya sentiasa bersama emaknya. Seorang Emak dan Abah boleh tahu peribadi anaknya samada Baik atau Jahat, menipu atau jujur, rajin atau malas, degil atau dengar kata, berdisiplin atau tidak berdisiplin, melawan atau menurut, Tetapi Emak melayu terlampau menyanyangi anaknya sehingga tidak berani menegur dan menasihat anaknya jika anaknya berbuat kesalahan sebaliknya membiarkan dengan alasan masih mentah lagi.. Umur melepasi 30 tahun masih mentah lagi ?. salalunya jika anak perempuan tidak mengikut kehendak hati emak.. selalu kena leter dan marah.. tapi anak lelaki.. biarkan..Tindakan emak yang menyangi tidak kena gaya merosakkan peribadi dan akhlak anak. Sepatutnya Emak jika menyayangi anak, memberi teguran dan ajar mana yang baik dan buruk sepanjang ia membela anaknya. Kisah Anakku sazali selalu ditayangkan di TV dan orang melayu suka tengok cerita Allahyarham P. Ramlee tapi tidak menjadi pedoman. Jika Emaknya menyanyagi anaknya dan didapati bersalah dan dihukum gantung.. Redalah. dan dengan ini mungkin ia masuk syurga.

Kisah Khalifah Umar menghukum anak nya Abdullah Ibnu Umar menjadi contoh ayah yang baik. Khalifah Umar sendiri menghukum anaknya kerana minum arak dan berzinar walaupun satu kospirasi.. dari yahudi... ia memikirkan jangka panjang dan berharap agar anaknya masuk syurga dengan menghukumnya di dunia..

No comments:

Post a Comment