Wednesday, July 29, 2020

Sayang tak bertempat

Saya terfikir dalam kisah pembunahan satu keluarga di N. Sembilan. Seorang Pemuda ditangkap dan dituduh membunuh Datuknya, Neneknya ...

Emak yang dituduh menangis dan berharap agar anakya tidak di hukum gantung..


Seorang emak tahu perangai dan tingkah laku anaknya samaada baik atau tidak.. degil atau mengikut kata, Penipu atau jujur, mencuri atau amanah.... Dan ia boleh rasa samaada anaknya terilbat dalam pembunuhan.. Perangai emak melayu terlampau sayangkan anaknya berlebihan dan membiarkan anaknya membuat perkara yang tak baik dan membina sifat dan peribadi buruk. Mereka tidak mahu dan berani menegur sikap anak yang tidak baik. Ini berlarutan hingga dewasa, alasannya budak lagi, belum matang.. Umur dah menjangkau 30 tahun masih belum matang??. Dengan memanjakan anak berlebihan menyebabkan mereka keras hati dan suka melawan dan tidak boleh berfikir mana yang baik dan buruk.


Emaknya sepatunya reda hukuman keatas anaknya kerana dengan terhukumnya didunia.. mungkin terselamat di akhirat.


Kisah Kalifah Umur,

Ia sayangkan anaknya Ibnu Umar, dihukum sebat 80 rotan keatas anaknya kerana kesalahan Minum arak dan berzina hingga melahirkan anaknya. Kalifah Umur saorang pemimpin sanggup melaksanakan hukuman keatas anaknya. Kerana ia tahu jika anaknya didapati bersalah dan dihukum didunnia.. diakhirat anaknya masuk syurga. Kkalifah Umur berpandangan jauh sehingga keakhirat.



No comments:

Post a Comment