Friday, July 28, 2023

Perjuangan melayu ala mahathir

 Adakah ini perjuangkan melayu, semasa ia jadi PM dulu, habis tanah melayu diberi pada kroni melayu,cina dan india.

Bangunan klcc dibena diatas tanah yang dijual pada kroni india dgn harga yang murah dgn pajakan 999 tahun. Duit  petronas dibazirkan membayar sewaan tanah  jutaan tahunan. Jika tun M memperjuangkan Melayu kenapa tak beri syarikat melayu spt tabung haji, pnb,simedarby, felda,guthrie.

Semua Anak melayu masuk universiti dapat biasiswa dan dermasiwa dan diberhentikan   dalam pemerintahan. Dalam jangka masa 2 tahun tun M jadi PM memberhentikan biasisawa anak melayu masuk universiti dan diberikan pinjaman. Saya terkilan junior saya masuk u kena ambil pinjaman. Tahun kemasukan saya adalah kumpulan pelajar terakhir dapat biasiswa. Sekarang sedikit anak melayu yang layak dapat biasiswa bersyarat 8A . Mana pergi keuntuntungan petronan berbillion itu digunakan untuk mengkayakan kroni melayu,india,cina dgn buat projek mega.

Berbillion habis dalam projek Klia yang besar hanya bolih guna tak sampai 30%. 70% kosong

Projek formula one yang habis beliion dimasuk dalam poket kroni

Cyberjaya,staduim Bukit jalil 

Plus menjerat rakyat dengan tol yang membuat perjanjian puluhan tahun dgn menaikan kadar tol tahunan. Kerajaan terpaksa bazirkan duit bayar subsidi disebabkan perjanjian menguntung kroninya dan menjerat rakyat

Semasa ia jadi PM tiada projek mega mengkayakan rakyat spt kapal nelayan yang moden dan termaju, projek dan mesin pertanian yang moden dan termaju. 





No comments:

Post a Comment